Carti/metode Pentru Bas

Discuție în 'Invata & Ajuta' creată de gojira, 8 Mai 2018.

  1. gojira

    gojira Junior Member Supporting Member

    Caut si eu ceva material de studiu la nivel de începător, pentru jazz.


    Momentan am pe drum The Complete Electric Bass Player (Book 1) de Chuck Rainey și Simplified Sight-Reading For Bass de Josquin Des Pres.

    Am și Ed Friedland - Bass Method, de care m-am apucat, mi se pare ok, lejeră, cu toate că am stat câteva ore bune la chestiile de început, fiindu-mi greu să mă obișnuiesc cu cititul partiturilor, lucru pe care nu-l stăpânesc încă, dar la care lucrez.

    Încerc să aprofundez treaba pe partea asta de jazz și la chitară, în paralel. Mi se pare o abordare utilă, pentru că leg acordurile de game, așa că nu mi se par gamele mai ușor de priceput. La bas mi-e mai greu să văd acordurile.


    M-ar interesa teoria muzicală mai mult, mai ales cea specifică jazz-ului, dacă aveți ceva recomandări. De exemplu, îmi vine greu să prind ritmul de swing. Înțeleg ideea, în mare, dar nu înțeleg cum să-l aplic.
    L-am prins ca feel, ascultând piese și ținând tempo-ul, dar îmi vine greu să-l interpretez, pentru că are o structură atipică față de ce știam până acum. Nu prea știu dacă să încerc să-l aud pe tot sau pur și simplu să merg pe feel.


    Și alte recomandări pentru bas sau teorie în general, pentru alte genuri, ar fi excelent dacă aveți.
     
    Florin Barbu apreciază asta.
  2. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Oy Gojira!

    Da, pentru Jazz trebuie sa studiezi game si arpegii de sa iti iasa pe nas. Jazzul (in special cel modern) are "prostul" obicei de a incorpora toate cunostintele muzicale cunoscute de om.
    However, daca scopul tau nu este neaparat soloing, s-ar putea sa nu fie asa complicat cum pare la prima vedere, in fond bassul isi pastreaza rolul de fundatie ritmica si armonica.

    Game:
    Este bine sa le studiezi, nu neaparat se aplica propriu zis pe basslines, dar iti largesc cunoasterea muzicii si a instrumentului. Printeaza-ti cercul cvintelor, lipeste-l pe perete, si studiaza gamele din cvarta in cvarta. O idee buna este sa studiezi gamele de la cea mai de jos nota din gama care exista pe instrument (de ex Do Major porneste de la coarda libera E), pana cat de sus poti tu. Sau studiaza pentru inceput pe doua octave, gaseste solutii sa fii cat mai fluent.
    Acorduri si progresii armonice- asta este ce ar trebui sa te preocupe cel mai mult. La sfarsitul zilei bassul canta note din acorduri, plus niste note de legatura intre ele (varianta scurta)

    O metoda excelenta de introducere in jazz basslines este cea a lui Ron Carter - Building Jazz Bass lines. Are un approach pas cu pas excelent.
    Stii sa scrii si sa citesti cifraje? E mai important decat note propriu-zise.
    -----------------------
    Ritmul de swing- ce ti se pare greu de inteles si aplicat? Filmeaza-te cantand ceva, pune unlisted pe youtube, si da un paste aici sa povestim :)

    Flo
     
  3. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Uite aici un mic rant despre povestea asta, poate ajuta. Nu te lua de mine, nu cant jazz, hahaha!!!
     
  4. gojira

    gojira Junior Member Supporting Member

    Wow. În primul rând mulțumesc.

    Cam așa văd și eu treaba. Adică, nici la chitară, când m-am apucat, n-am reușit să tocesc game. Am învățat notele, le-am identificat pozițiile pe gât și mi-am făcut eu formele gamelor. Iar de repetat, nu prea le-am repetat mecanic, doar în context. Îmi făceam o progresie de două acorduri și improvizam peste ea, începeam cu două note și extindeam în funcție de ce suna bine. Așa, game pur și simplu, mi-a venit foarte greu să le rețin.

    La bass mă gândesc să mă axez mai mult pe acorduri și să-mi fac eu gamele din acorduri. Că până la urmă acordurile sunt niște mini-game sparte. Iar dacă suprapun acordurile dintr-o piesă, îmi rezultă o gamă sau o parte dintr-o gamă pe care o pot folosi. Aici mă refer la chestii simple, nu la nebuniile atonale pe care le cântă unii.


    Mi-a venit mereu greu să rețin chestii. Sunt mai greu de cap, de când eram mic, era un calvar pentru mine să învăț o poezie. Mă chinuiam zile întregi să o rețin. Mă împrietenesc mai bine să extrag logic anumite concepte decât să le rețin, chiar dacă îmi ia mai mult.


    Nu știu ce înseamnă cifraj. Presupun că te referi mai la tot ce e în afara notei, precum dieji, pauze, lungimea notelor, etc. Nu mă descurc încă să le urmăresc direct. Adică mă uit pe partitură, lucrez la ritm, când îl prind aia e, dar nu aud cum sună doar uitându-mă, nu-mi dau seama de ritm fără să cânt. Mai mult de-asta am comandat cărțile alea, le-a recomandat Scott Devine, gagiul cu lecții pe Youtube, pentru sight reading.


    Mulțumesc pentru video. Fix despre aia era vorba, despre optimile inegale sau saisprezecimi inegale. Că am ritmul normal 1-2-3-4, cu care n-am nici o problemă, dar linia melodică este tot 4/4, însă tobele și linia melodică cântă cu subdiviziunile respective. Iar linia de bas rămâne pe 4/4, normal și pare puțin rămasă în urmă. Mi se pare încă contraintuitiv, pentru că par să cânte poliritmic mai mereu.



    Mai e până prind curaj să mă filmez. Momentan îmi bat capul cu acordurile la chitară, să le bat pe-astea în cuie, după care o să mai revin la bas. O să filmez prima piesa pe care o voi învăța, dar mai e drum lung până acolo.
     
    Florin Barbu apreciază asta.
  5. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Mie imi pare rau ca suntem prea putini, si nu putem afla tips de la oameni care chiar canta jazz, dar, e mica noastra casuta :)

    - Despre retinut chestii- memoria musculara si auditiva si o corelatie intre ele - asta conteaza. Repeta acelasi shit de multe ori, pana il ai in "degete", si incearca sa mormai cu ce canti, ca sa ai un simt al intervalelor, tensiunilor, rezolvarilor.
    - Cifraj inseamna in loc sa scrii partitura, sa scrii acordurile. F7 Bb7, etc..... Avand acordurile pe masuri in fata, incepi sa te orientezi printre ele, sa gasesti moduri misto de a naviga prin ele.
    - shuffle poate fi contraintuitiv in cultura noastra, pentru ca este bazat pe o subdiviziune rar intalnita. Studiaza insa cu metronomul pus pe subdiviziuni (3 sau 6), si toate chestiile astea vor prinde sens. Iar la sfarsit, feelul ala de optimi inegale e doar un DANS. Studiaza cu metronomul pana prinzi DANSUL, apoi vei simti :)
     
  6. gojira

    gojira Junior Member Supporting Member

    Da, e chestie de feel. După ce am ascultat mai mult, am început să aud, dar mi-ar fi greu să pun pe hârtie. Am început să lucrez pe standarde, momentan fac Autumn Leaves la chitară și o să mă apuc și de bas. Vrea să iau ceva standarde, să mă obișnuiesc cu acordurile, gamele, să încep să le aud cum sună, mai ales ritmic.

    Mi-au ajuns și cărțuliile pe care le comandasem, mai am pe drum un Real Book, cam ăla e baza. O să iau standarde, le cânt, le transpun în game diferite.


    The Complete Electric Bass Player e axată pe game și arpegii. Nu e o metodă în sine, exercițiile nu sunt prea melodice sau direct aplicabile, dar e o referință bună, dacă vreau să învăț o gamă, să o memorez pe gâtul basului, deschid la exercițiile din gama respectivă și odată ce trec prin ele, sunt slabe șanse să nu-mi fi intrat în degete. Plus ceva exerciții de ritm.

    Simplified Sight-Reading For Bass este, în principiu o metodă axată pe cititul partiturilor, cum îi zice și titlul, dar are o abordare mai specială. Separă ritmul de orice altceva. Primele exerciții sunt pe o singură notă, de exemplu, D-ul, deci poți tăia zarzavat sau da cu aspiratorul în timp ce faci exercițiile. Și când spune primele, mă refer la jumătate de carte. Fix jumătate e doar nota D și te concentrezi strict pe ritm. Ideea fiind să nu fii distras de nimic altceva, nu ai alte note, ai doar o notă și ritmul. Nu te interesează mâna stângă, o ții de formă, te interesează să citești exercițiile și ritmul, să înveți notațiile de ritm, să stai cu metronomul și să faci exerciții la prima citire oarecum. În a doua jumătate, odată ce te-ai pus foarte bine la punct cu ritmul, treci și pe restul notelor, dar tot ca exerciții de citire și de ritm, în primul rând.

    Eu asta greșeam când încercam să învăț să citesc partituri, încercam să le citesc încet, notă cu notă. De exemplu aveam metoda lui Ed Friedland, care are exerciții, are niște backing track-uri, cânți părțile peste backing track-uri. Problema e că stăteam prea mult la exerciții, să-mi iasă bine și ajungeam să le memorez, lucru care nu prea mă ajuta cu nimic pe partea de citit. Așa că am schimbat abordarea, încerc să trec prin ele cât mai rapid acum, chiar dacă greșesc.
     
    Florin Barbu apreciază asta.
  7. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Ron Carter - Building Jazz Bass lines ;)
     
  8. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Cititul- desi este o abilitate extraordinara, si aproape a must have daca te bagi la Jazz, este secundar auzului. Combina cititul cu scrisul- adica incepe sa faci transcriptii, si vei vedea cititul si din partea cealalta :)
    Buna observatie- cititul gen - sight reading- nu este "nota cu nota", decat la inceput. Notele au niste forme pe partitura, ma refer la grupuri de note, pe care incepi sa le recunosti, la fel cum r3cunost1 cuvin3l3 in propozitie din prima :) Practic cei care citesc din prima... nu citesc din prima, ci reintalnesc fraze familiare.
     

Distribuie pagina asta