MANA DREAPTA

Discuție în 'Invata & Ajuta' creată de Bassboy, 30 Sep 2004.

  1. Bassboy

    Bassboy Junior Member Senior Member

    Salut!


    1."...la tempo 100, pe saisprezecimi..." ce inseamna asta???


    2. daca ciupim cu 3 degete care este ordinea degetelor ???


    BASSBOY
     
  2. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Ok, m-am prins... lectia 4 va fi mana stanga, lectia 5 trecem la note :)


    La metronom se seteaza viteza cu care bate, in BPM, adica batai pe minut. In general cand studiezi cu metronom, consideri bataile ca fiind patrimi. Saisprezecimile sunt a patra parte din patrimi (patru saisprezecimi=o patrime) Deci


    ."...la tempo 100, pe saisprezecimi..." inseamna ca pui metronomul sa bata 100BPM, si canti cate patru note egale pe fiecare bataie.


    Sunt mai multe moduri de a ciupi, din care doua mai des folosite. Daca vrei sa faci tripleti, poti canta I-M-A sau A-M-I. Billy Sheehan, zice un lucru foarte interesant, si anume - Bate darabana cu degetele pe masa, vezi care este ordinea in care curg degetele cel mai bine :) In 99 % din cazuri este A-M-I.


    Daca vrei sa canti optimi, saisprezecimi, si alte note care se divid cu 2, poti canta I-M-A-M, sau A-M-I-M.


    B S canta A-M-I-A M-I-A-M I-A-M-I A-M-I-A Dupa cum vezi, este destul de zapacita tehnica asta, nu ai un deget fix de "timpul unu'" (lucru care mie mi e pare util), se schimba continuu ordinea. Avantajul la tehnica asta este ca iti aduce fluenta (probabil, la mine nu a functionat :).


    Alta tehnica de 3 degete este P-M-I, tot asa cum poti canta cu doua degete P-I P-I sau P-M P-M.


    Parerea mea este ca este bine sa vezi ce tehnica ti se potriveste bine tie, si sa iti folosesti timpul studiind-o aprofundat pe aceea. Tehnica M-I-M-I este de cele mai multe ori tot ce iti trebuie, ca o alternativa, este foarte interesant de studiat P-I sau/si P-M, iar la 3 degete P-M-I.


    Dar asta e parerea mea, tu fa cum crezi ca este mai bine pentru tine. Succes!
     
  3. Bassboy

    Bassboy Junior Member Senior Member

    ."...la tempo 100, pe saisprezecimi..."


    sal


    trebuie sa canti fff rapid, eu nici pe coarda libera nu pot canta asa de repede.... probabil trebuie sa exerzez mai mult


    eu in general exersez la 60-72 BPM, si lucrui simple STAND BY ME etc.....DEOCAMDATA!!!


    BASSBOY
     
  4. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Este foarte bine ca studiezi la tempo mic, putini au rabdarea asta - majoritatea se grabesc sa devina "zmei"


    "Studiu inteligent" ar fi urmatorul : sa iti imparti studiul in doua extreme


    - tempo foarte mic (patrimi la 50 60) si tempo cat mai mare (cat te duce mana dar sa canti corect)


    Studiul la tempo mic este cea mai buna cale de a iti dezvolta simtul ritmic, balansul, si de a-ti cunoaste instrumentul si a-l stapani ca ton.


    Studiul la tempo mare iti "desclesteaza" degetele, iti aduce suplete, lejeritate in cantare. De la distanta cel mai important este studiul la tempo mic.


    Pe de alta parte, trebuie sa ai in vedere ca trebuie sa ajungi sa canti saisprezecimi la 120-130 foarte relaxat, 10 15 minute, fara sa iti oboseasca de loc mainile.


    Ce sa zic... succes! :lol:
     
  5. Bassboy

    Bassboy Junior Member Senior Member

    merci


    merci


    BASSBOY
     
  6. Zoltan

    Zoltan Senior Member Senior Member

    Fiind profu' lui Bassboy, ma simt obligat sa intervin...


    Daca nu ai un start bun [baze solide], nu cred ca ar fi recomandabil studiul la tempo foarte mare [80, 100 etc.].


    Pana ce la tempo de 60 sau 70 optimile & saisprezecimile nu sunt egale, pana nu ne limitam la accentul principal [timpul 1] si la accentul secundar [timpul 3] - aici exclud variantele cand voit scoti in evidenta alti timpi, precum 2 si 4 -, pana pozitia mainii drepte si modul de ciupire nu sunt corecte, [pana... si as putea continua] cred ca nu merita sa optam si pentru a doua extrema.


    Pe de alta parte, cantarea incorecta - ma refer la mana dreapta - la un tempo mare, poate cauza dureri musculare, care pot complica situatia.
     
  7. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Stiu ca esti profu lui Bassboy, mi-a zis pe PM :) Pentru el, ca si pentru ceilalti care invata cu profesor cel mai bine este sa respecte metoda profesorului, si sa ia din ce spun eu lucruri care completeaza sau care nu intra in contradictie cu respectiva metoda. Ceilalti sunt liberi sa aleaga ca vor sa invete de pe xbass.ro


    Cat despre mine... cant simplu, predau simplu. Lectia 3 este despre pozitia mainii drepte si atat. Scopul acestei lectii, in metoda mea este tonul si egalitatea. Nu mai intereseaza inca accentii, pentru ca aceia se invata dupa ce esti in stare sa canti perfect egal, si pentru a vorbi de accenti trebuie sa vorbim mai intai de note.


    Zoltan, daca ai citit atent, mai sus am scris:


    ""Studiu inteligent" ar fi urmatorul : sa iti imparti studiul in doua extreme


    - tempo foarte mic (patrimi la 50 60) si tempo cat mai mare (cat te duce mana dar sa canti corect)



    Studiul la tempo mic este cea mai buna cale de a iti dezvolta simtul ritmic, balansul, si de a-ti cunoaste instrumentul si a-l stapani ca ton.



    Studiul la tempo mare iti "desclesteaza" degetele, iti aduce suplete, lejeritate in cantare. De la distanta cel mai important este studiul la tempo mic.



    Am definit tempo mare ca fiind "cat te duce mana dar sa canti corect", el poate fi in cazul lui bassboy 70. Am spus de 120, 130 pentru ca ei sa stie totusi unde trebuie sa ajunga in final, nu pentru a canta din prima la acest tempo. E simplu, trebuie sa iti impingi limitele in doua directii : 1-stabilitate/ton si 2-viteza-lejeritate-subdivizare. In ambele situatii lucrezi la tempouri care te lasa sa canti corect, doar ca la (1) studiezi la tempouri cat mai mici posibile, si la (2) studiezi la tempouri cat mai mari posibile. Mainile sa devina niste masinarii de cantat!


    Ar mai fi ceva de adaugat, cei care sunt incepatori, nu au metoda si vor sa studieze dupa metoda mea, sa citeasca atent lectiile, si sa nu treaca de ele pana cand nu inteleg ce am vrut sa zic (le stau la dispozitie pentru intrebari pe forum), si pana nu fac exercitiile in maniera propusa de mine, si cat de cat apropiat de exemplele audio date (daca nu la fel sau chiar mai bine) NU am zis nimic de tempo mare in lectia 3 :) Bassboy a avut o nelamurire legata de o fraza adresata de mine avansatilor, iar eu i-am raspuns.


    Eu cred ca in lectia 3 am insistat suficient asupra studiului la tempo mic, ca si pe aceasta pagina, impreuna cu zoltan, asa ca deja stiti ce aveti de facut... luati-o usor.


    Succes!
     
  8. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Ai dreptate, dar eu ma folosesc foarte bine de acest lucru. Adica daca la tempo mic poti ajunge sa canti egal si cu cun sound bun chiar cu o tehnica gresita, viteza mare te obliga sa iti corectezi tehnica. Acelasi lucru este valabil si pentru mana dreapta, "Lay down sally" poti sa o canti si cu un deget, in schimb "teen town" sau "Donna Lee" nu le poti canta decat pe pozitii, si doar daca pozitiile sunt corecte.


    Eu am avut rezuntate foarte bune cu elevii mei facand asa, tehnica lor se corecta cu adevarat numai cand ajungeau la tempo mare si vedeau ca sunt ineficienti. De fapt se corecta involuntar. Eu lucrez cu ceasul la vedere, asa cum am mai zis, si dau timpi gen 15-30 chiar si 45 minute aceeasi tehnica, acelasi tempo fara pauza(!!!!!). Tocmai din cauza ca nu ii las sa faca pauza (ma incrunt, scot o figura nemultumita :lol: ) ei sunt pur si simplu nevoiti sa relaxeze incheietura etc., in acest fel reusind sa cante mai mult timp.
     
  9. Zoltan

    Zoltan Senior Member Senior Member

    Florin,


    Sunt de acord cu tot ce ai scris. Nicidecum nu vreau sa-ti dau contraargumente doar de dragul de a fi impotriva. Nu. Inteleg scopul site-ului tau si cred ca daca unui elev ii pot fi de folos langa lectiile cu prof si lectiile de pe xbass.ro, e OK.


    Totusi, cateva idei... :lol:

    Daca incepatorul pune de la sine accente nefiresti - dupa cum se stie, toata teoria muzicala este bazata pe ceea ce-i natural, legile n-au fost inventate ci ele exista ca si concluzii -, trebuie corectat. Cum poti sa-l corectezi? - explicandu-i unde greseste si de ce greseste. Asta inseamna sa afle de la tine, de la prof, ce-nseamna accentul principal si cel secundar si unde se gasesc acestea.

    Cred ca daca tehnica [de ciupire] pe care o insuseste elevul este corecta, nu va avea probleme nici la tempouri mari. Nu poate fi atent la pozitia mainii drepte [+ la alte aspecte] la un tempo mare, pt. ca nu are stabilitate, nu are siguranta. Pana nu se formeaza niste deprinderi, nici nu poate fi vorba de tempo mare!


    Asta nu inseamna ca metoda ta n-ar da rezultate. E vorba doar de doua moduri diferite de abordare a problemei.
     
  10. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Nimic mai corect decat ce zici tu aici, dar asa cum am spus, primul lucru pe care trebuie sa il faca un incepator cand pune mana pe instrument este sa poata canta perfect egal ca ton si ca egalitate, pastrand alternanta degetelor. Accentii, chiar si cei firesti pot fi folosiiti pentru a masca diferenta de ton intre degete, sau incapacitatea de a cana egal. Ca la orice alt instrument, prima data note lungi

    Tehnica corecta inseamna pe langa asumarea pozitiei de ciupire "ca la carte" si o anumita repartizare a fortelor, dozare a energiei, ajustare (daca vrei) la efortul constant si de durata specific basului. Bineinteles ca daca profesorul este de fata, isi poate corecta elevul, dar in cazul meu eu trebuie sa ma asigur ca elevul de pe xbass.ro isi poate ajusta si verifica tehnica. Asta se face, dupa ce stapaneste impecabil tehnica la tempo mic, prin impingerea limitei de viteza in sus concomitent cu impingerea limitei de anduranta. In general, dupa 30 de minute la tempo mic, intelegi altfel si canti altfel la tempo mare, si dupa 30 de minute la tempo mare - canti la tempo normal "din poigne"


    Mai este ceva, anduranta si tehnica ingrijita si curata nu poti avea decat daca canti la un nivel aflat sub nivelul tau maxim. De exemplu ca bassboy sa cante STAND BY ME la 72, lejer, balansat, aerisit, el ar trebui sa faca exercitii lejer la tempo 90.


    Mai este ceva, la orice tempo ai canta, trebuie sa fii in stare sa canti subdiviziunea minima, asta este un mare secret. Adica daca bassboy canta o piesa la 72, chiar daca piesa este numai optimi, el trebuie sa fie in stare sa faca saisprezecimi pe acel tempo relaxat, in cazul in care piesa este "dreapta" sa sextoleti (bineinteles, relaxat) daca piesa este shuffle.


    Vreau sa repet, asta este un raspuns la o intrebare ce nu tine de lectia 3, unde nici nu se pune inca problema de studiu la tempo mare.


    Bassboy a avut cateva intrebari bune, astept si alte intrebari legate de tehnica mainii drepte, respectiv de lectia 3, pentru ca voi reveni la "mana dreapta" ceva mai incolo.


    Succes!
     
  11. Zoltan

    Zoltan Senior Member Senior Member

    Da, una dintre cele mai importante aspecte ale cantarii pe bas, despre care nu se discuta, este constientizarea subdiviziunii minime.


    Poti cumpara orice material educational [tiparit sau video] si vei vedea ca nu se discuta despre acest subiect... Este important sa pui bine bazele cantarii d.p.d.v. ritmic si, in acelasi timp, sa-ti dezvolti simtul ritmic, ca ceea ce astazi este "matematica" la un moment dat sa fie instinct.


    Trebuie sa ajungi sa simti pulsatia valorii ritmice a subdiviziunii minime.
     
  12. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    salut Zoltan, ma bucur ca nu sunt singur duminica dimineata aici pe forum :)


    Ai dreptate, nu se vorbeste de multe lucruri in metodele consacrate, eu voi incerca sa acopar cat mai mult, bineinteles, atata cat stiu si eu :)
     
  13. meta

    meta Junior Member Senior Member

    hopa si eu pe forum


    am si eu o intrebare: daca am unghii la mina dreapta, ce atac folosesc??


    eu mi-am format un atac care suna bine, dar pozitia miinii este schimbata, si nu suna cum suna atacul cu degetele(nu neaparat mai rau, ci altfel)


    nu stiu daca si-a pus cineva problemaasta, dar astept sugestii
     
  14. MichiBass

    MichiBass Senior Member Supporting Member Senior Member

    Parerea mea este ca ar fi bine sa-ti tai unghiile, chiar daca suna comic, dar cred ca asta-i solutia, decat sa te chinui sa inveti alta tehnica...
     
  15. meta

    meta Junior Member Senior Member

    pai stiu ca asta ar fi solutia cea mai simpla, dar nu pot sa-mi tai unghiile din cauza ca studiez chitara clasica.
     
  16. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Salut Meta, bine ai venit pe xbass.ro. Probabil tii mana ca la chitara clasica, ceea ce nu e rau... canti cu 3 degete, si ciupesti in sus, fara sa atingi coarda superioara, nu? Unghiile dau un ton bun, dar trebuie sa canti mai controlat, mai atent la muting. Probabil faci asta bine, de vreme ce studiezi chitara clasica. Iti recomand cu caldura scoala videao a lui Abraham Laboriel (vezi ca vinde cineva aici pe forum). Cred ca este exact ceea ce ti se potriveste.
     
  17. stubass

    stubass Guest

    bine conceputa lectia 4. cand ma uit pe ele imi aduc aminte de lectiile lui adam nitti cu care se aseamana shi care mi-au fost de ajutor cand m-am apucat shi eu.
     
  18. meta

    meta Junior Member Senior Member

    intr-adevar cint cu trei degete si folosesc un atac care seamana foarte mult cu un atac de la chitara clasica, dar nu este vorba te tirando(cel mai folosit atac, si cel de care pomeneai si tu), ci apoiando


    acest atac se realizaeza cam asa:


    1. se pozitioneaza unghia pe coarda


    2. se IMPINGE coarda inspre cutie


    3. se elibereaza coarda (nu se trage de ea in sus)


    4. degetul se opreste (aprope involuntar) in coarda superioara


    una din problemele acestui atac era (pina aseara) "fisiitul" pe care il produce alunecarea unghiei pe coarda. (la corzile noi , cu bright este chiar insuportabil)


    Precum spuneam, aceasta problema am rezolvat-o printr-o altfel de pozitionare a hngiei pe coarda (asta dupa ceva ore de studiu de am visat si noaptea sol....... re......... la....... mi...........)


    acuma atacul asta are multe avantaje (cel putin teoretic)


    Basul are un ton multumitor, as putea spune chiar bun, ceva mai mult atac si prezenta


    Pot tine basul mai sus pentru ca incheietura miinii drepte este mai lasata (unghia trebuie sa aiba o pozitie oblica fata de coarda, nu paralela) ceea ce ma ajuta la slap (by the way, citind forumul mi-am dat seama ca aveam o tehnica de slap total incorecta, iar cea pe care o folosesti tu mi se pare incomparabil mai buna desi inca nu mi-am insusit-o pe deplin)


    acuma ramine o problema primordiala


    cum am mai spus cind cint singur basul are un ton placut; totusi, cind repet cu toba, basul nu se leaga de nici o culoare desi liniile de bas sunt concepute bine ; pur si simplu parca sunetul basului iese afara din acest amalgam bas-toba.


    E posibil ca pur si simplu basul meu sa nu sune cu unghii (eu eram convins ca balansul asta bas-toba este dat de felul cum gindesti si de mina, iar chestiile astea cu nu cint bine din cauza ca n-am instrument bun, sunt mofturi, moduri de a masca lipsa de studiu)??


    ideea e ca nu prea stiu ce sa fac, si astept un sfat : ma chinui cu atacul asta pina il fac sa sune cum vreau eu, imi schimb instrumentul (ceea ce oricum intentionam sa fac si din alte motive), sau ma las de cintat la bas ( sa stii ca daca imi dai sfatul asta imi permit sa nu im iau in considerare :D )


    P.S. : stiu ca vii cu poconsul in iasi pe 3 si ma gindesc ca ne-am putea intilni undeva, asta daca nu ne intilnim pe scena, ceea ce, din cite stiu eu, e posibil.
     
  19. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    NU imi dau seama fara sa ascult, depinde de multi factori. Unghia tinde sa aba un sunet foarte deschis, mai deschis decat la pana, asa ca poate ar trebui sa ajustezi inaltele di eq. Sunetul de frecare pe corzi poate fi foarte util in unele situatii, speculeaza-l, nu renunta la el.


    Asa cum am mai zis, nu instrumentul e de vina... (bineinteles ca un instrument mai bun ajuta...) Cauta, studiaza, asculta. Eventual pune o bucatica inregistrata de tine sa auzim si noi.


    Ne vedem sigur la iasi :)
     
  20. meta

    meta Junior Member Senior Member

Distribuie pagina asta