Secretul Interpretarii - Sau Cum Sa Canti Mai Frumos Fara Sa Stii Teorie

Discuție în 'Invata & Ajuta' creată de Adrian Ciuplea, 23 Feb 2005.

Taguri:
  1. Adrian Ciuplea

    Adrian Ciuplea VIŢA DE VIE

    frazarea muzicala este strans legata de frazarea vorbirii.

    O regula de aur spune asa: DACA VREI SA STII CARE E FRAZAREA CORECTA A UNUI PASAJ MUZICAL, CANTA-L CU VOCEA.




    Vocea dezvaluie cea mai normala frazare, intensitate, chiar si articulatie (e greu sa canti ceva cu vocea ce nu-ti e natural ca frazare)

    Chiar si la basul electric pot sa zic ca nuantele sunt foarte importante chiar daca nu sunt constientizate uneori. Anumite pasaje le cantam mai incet (ca volum, nu ritmic), altele mai tare in functie de forma piesei (strofa, refren), linia de bass executata, etc...

    Muzica nu este liniara nici ca intensitate, nici ca emotie, nici ca interpretare.... la fel cum nici vorbirea nu este asa: asculta-te vorbind si vei observa cate inflexiuni faci si ca poti exprima intentii diferite chiar daca folosesti aceleasi cuvinte!

    Un mic exemplu: cantam o gama ascendent si descendent. Frazarea normala si naturala e cu crescendo pe urcare si decrescendo pe coborare. Bineinteles ca nu intotdeauna asa va suna cel mai bine un anumit pasaj, o anumita melodie(poate cel care a compus-o vrea exact invers). Dar e un punct de plecare... sa zicem natural si destul de usor de recunoscut.


    PS - Cateva ganduri despre frazarea pe care o putem face in cadrul unei piese




    - Adi
     
    Ultima editare: 28 Sep 2016
    strat, Lazi Ardeljan, Andrei Zamfir și alți 3 apreciază asta.
  2. alexlambrino

    alexlambrino Member

    "DACA VREI SA STII CARE E FRAZAREA CORECTA A UNUI PASAJ MUZICAL, CANTA-L CU VOCEA"


    Este cred unul din cele mai importante "secrete" ale muzicii dupa parerea mea. Numai ca as avea ceva de afirmat aici:


    A NU SE INTELEGE CA EXISTA DOAR O SINGURA FRAZARE CORECTA PT UN PASAJ MUZICAL! De ce spun asta? Pentru ca am descoperit ca pot sa frazez in mai multe feluri aceeasi chestie! Depinde de creativitate!


    La obiect, aveam de cantat o tema simpla pe urmatorul supot armonic: Dmaj7 - G7 - Dmaj7 - G7 - Dmaj7 - G7 - A - % (4/4 un acord pe masura, medium to slow tempo). Tot cantand-o, am descoperit ca o pot aborda in MAI MULTE FELURI, IN FUNCTIE DE STAREA IN CARE MA AFLAM (jovial, trist, visator, etc. etc.), dar incercand sa exprim mereu ceea ce era esential acolo - OPTIMISMUL! Spun ca stiu ce era esential pt ca era o tema scrisa de mine! Si cand spun ca o cantam, spun ca o cantam in primul rand cu vocea! Si m-am intrebat de ce? De ce avand acelasi suport armonic, aceeasi insiruire de note (tema) te poate purta printr-o sumedenie de stari ? Si ti se descopera mereu daca te lasi purtat de ea. Trebuie doar sa ai curaj sa mergi cu ea! E foarte greu sa descriu in cuvinte. Pasul 2 a fost sa cant cu Bassu' ce cantam cu vocea! Si n-am reusit din prima! Nici din a doua! Dar de fiecare data instrumentul imi "raspundea" in felul lui si mi se descoperea din ce in ce mai mult! Devenea el insusi o sursa de inspiratie, pentru ca, in primul rand timbrul lui e altul decat al vocii mele! Si de-aici un intreg univers minunat! Pana la urma am reusit sa reproduc ce cantam cu vocea!


    Concluziile si le trage fiecare de aici. Printre ale mele se numara:


    0. DESCOPERITI-VA INSTRUMENTUL! AVETI INCREDERE IN VOI SI IN EL!


    RESPECTATI-L SI VA VA RESPECTA! Stiu ca suna cam ciudat, dar eu chiar asa simt!


    1. Muzica nu o poti descrie prin REGULI! Ci prin BUN SIMT! - chestie care face muzica o treaba foarte subiectiva, dar si marile capodopere sa traiasca vesnic!


    2. Limita e doar imaginatia! Dar imediat, in replica, imaginatia se dezvolta pe masura ce bagajul "informational" si experienta cresc!


    3. Ca sa-l citez pe Adi: "ASCULTATI-VA CUM VORBITI!" si ca s-l completez: "ASCULTATI-I SI PE CEILALTI CUM VORBESC!"


    4. Orice instrument ati folosi, INCERCATI SA CANTATI CE AUZITI si SA FITI GENEROSI! (Bravo Florin!!!)


    5. NU VA TEMETI! (Papa Ioan Paul al II-lea)


    Asta in linii mari si sper ca nu am fost nici foarte incoerent, nici foarte ambiguu! Dar sunt la inceput de drum si... stiti cum e!


    Aha, si ultima chestie, mare vorba de la mare om, Miles Davis, care spunea ca CEL MAI IMPORTANT LUCRU E SA STII CAND SA TACI! Si e valabil nu numai in muzica! Parerea mea! Si replica, mai mult ca o completare, NU INTOTDEAUNA CINE TACE LE STIE PE TOATE SI CINE VORBESTE MULT SPUNE PUTIN! Iarasi, concluziile si le trage fiecare de aici.


    Noroc si s-auzim numai de bine,


    alex
     
    peter1820 și Tudor Lupascu apreciază asta.
  3. Zoltan

    Zoltan Senior Member Senior Member

    Sunt de acord cu ce au spus Florin si Adi. Consider ca este elementul definitoriu al expresivitatii pentru ca inglobeaza cunostintele tehnice ale instrumentistului si personalitatea sa.


    Comparatia cu vorbirea este mai mult decat adevarata si relevanta: are o frumusete aparte...
     
  4. Florin Barbu

    Florin Barbu XBASS Membru personal Supporting Member

    Frazare - pana la urma aici este cheia, nu Adi?
     
    stefan_moraru apreciază asta.
  5. Toni Rizon

    Toni Rizon Senior Member Supporting Member

    mno , uite un dement in frazare :
     
    Adrian Ciuplea, Florin Barbu și Gagyi József apreciază asta.
  6. Dragos Popa

    Dragos Popa Active Member

    Exact la asta lucrez eu acum pentru frazare, sa nu mai folosesc hammer-on si pull-off, sa merg cat mai articulat posibil. Imi pare rau ca am constientizat mai tarziu cat de important este , dar acum se va remedia sigur,
     
  7. Adrian Ciuplea

    Adrian Ciuplea VIŢA DE VIE

    Vezi ca si HO si Pull-off au rostul lor. Adica e imposibil sa faci linii de bass fluente fara ele. :)
     
    stefan_moraru apreciază asta.
  8. Dragos Popa

    Dragos Popa Active Member

    Da, corect. Intr-o fraza asemanatoare cu ce ai postat tu, suna mult mai bine articulat decat cu HO si Pull-off. Intr-adevar sunt lick-uri care asa sunt concepute sau nu suna fara aceste elemente. Dar mie imi place mult mai mult sa cant cat mai articulat si mai curat posibil.
     
  9. Adrian Ciuplea

    Adrian Ciuplea VIŢA DE VIE

     
    Andrei Ivan, strat, stefan_moraru și alți 3 apreciază asta.
  10. Dragos Popa

    Dragos Popa Active Member

    Wow ! Multumesc frumos Adi pentru explicatia video ! Mi-ar fi placut sa las si eu un raspuns video dar momentan nu pot (m-am mutat si nu am apucat inca sa imi iau toate lucrurile). Am inteles foarte bine si foarte clar ceea ce ai vrut sa imi transmiti. M-am lovit de ceea ce ai spus tu cand incercam sa cant foarte articulat la Blue Nipple Boy, acolo fiind reggae trebuie sa ai si lungime de nota dar si definitie este un mix frumos de nuante pe care le-am cunoscut in timp. Sper ca diseara sau maine sa reusesc sa imi aduc si un combo sau placa de sunet sa pot sa inregistrez si eu un raspuns video. Multumesc inca o data !
     
    Adrian Ciuplea apreciază asta.
  11. Adrian Ciuplea

    Adrian Ciuplea VIŢA DE VIE

    Hei, ma bucur ca iti e util filmuletul. Ai inteles la fix ce voiam sa iti transmit

    Legat de video, filmeaza-te cu telefonul, apoi din aplicatia Tapatalk urca vide-ul ca atasament la Reply. Si gata :)
     
    Dragos Popa apreciază asta.
  12. Dragos Popa

    Dragos Popa Active Member

    Exact asa o sa fac. Dar mai intai sa iau ori combo-ul ori placa de sunet... altfel nu se intelege mare lucru.
     
  13. Adrian Ciuplea

    Adrian Ciuplea VIŢA DE VIE

    Cateva ganduri despre frazarea pe care o putem face in cadrul unei piese

     
    Vali Stoica apreciază asta.

Distribuie pagina asta